Wednesday, March 2, 2011

Fire Drill

1 March 2011, Selasa. Satu latihan kebakaran telah dijalankan di Sekolah Kebangsaan Paloh Pintu Gang. Latihan ini bertujuan untuk memberitahu kepada murid-murid dan juga cikgu/staff sekolah apa yang perlu dilakukan jika kebakaran sebenar berlaku. Guru-guru bertanggungjawab menenangkan pelajar dan membawa pelajar ke tempat yang selamat mengikut laluan kecemasan yang telah ditetapkan. Laluan kecemasan kebakaran SKPPG seperti gambar dibawah.



Semua pelajar dibawa ke tempat berkumpul di padang sekolah. Guru yang telah ditetapkan tugasnya perlu menjalankan tugasnya seperti mengawal dan menenangkan pelajar, memastikan semua pelajar ada di tempat berkumpul. jika ada pelajar yang hilang, guru tersebut perlu melaporkan kepada ahli bomba yang bertugas.




Anggota keselamatan akan mencari mangsa yang hilang/terperangkap di dalam kebakaran. Di dalam latihan kebakaran ini. Pihak sekolah telah mengambil 2 pelajar untuk dijadikan sebagai mangsa kebakaran. Kemudian, anggota-anggota bomba akan menunjukkan cara-cara menyelamat dan tindakan yang betul dan perlu dibuat kepada pelajar dan guru.

No comments:

Post a Comment